onsdag 14. november 2012

Brettspill

Hei:)

I klasserommet har vi en hjemmelagde brettspill, hvor telling, + og - er hovedtema. Når elevene spiller disse spillene er samtalene mellom elevene veldig gode. når man går rundt å snakker med dem når de spiller, kan man høre at de snakker masse matematikk. De er også veldig flinke til å bruke begreper innenfor matematikken, sånn som; jeg er 3 framfor deg, du er 2 bakom meg, dette er noen av de. Det jeg egentlig vil frem til er at man skal ikke være redd for å spille spill i klasserommet. En kan fort føle at det ikke er noe fag eller nok læring, men det er MASSE læring. Jeg sier ikke at man skal spille spill hver matematikk time, men av og til. Elevene får mange fine samtaler og de får trene på det sosiale, det å vente på tur, diskutere regler.

Det var et lite brettspill syn fra min side:)
Trond

4 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med deg. Spill spill. Elevene lærer turtaking og samspill, i tillegg til den faglige læringen som de får gjennom spill.

    SvarSlett
  2. Helt enig med dere. Det blir gode samtaler, elevene opplever det som gøy, det er masse læring både sosialt og faglig + at det står jo i læreplanen for matematikk at elevene skal lære om sjanser og sannsynlighet i spill, og å lære av erfaring er jo supert!

    SvarSlett
  3. Jeg stemmer også for mer spill i klasserommet. Veldig mye læring, både faglig og sosialt og hente her:)

    SvarSlett
  4. Jeg er enig i at spill absolutt har noe i et klasserom å gjøre. Jeg bruker mye spill i stasjonsarbeidet jeg legger opp til i min klasse.
    Så da er vi enig...tommel`n opp for spill :)

    SvarSlett