søndag 14. oktober 2012

Høstferien

Hei!
Da høstferien startet var det strake veien til hytta, å der har vi hatt noen fantastiske dager:) Solen, rimen på baken, isflakene på havet gjorde alle sitt for en helt spesiell høstferie.

Det jeg egentlig hadde lyst til å si noe om var Norskboka.no. Jeg skal innrømme at jeg har ikke lest så mye, men det jeg har lest har fått meg til å tenke litt. Da jeg leste om hva elevene skal være innom i forhold til ikt, hva de skal ha kjennskap til og at vi lærere skal kunne en del også fikk meg til å tenke litt.

Vi har alt tilrettelagt for å jobbe masse med data på skolene, men slik jeg ser det blir det lite brukt. det skal selvfølgelig være begge deler, men vi holder litt for mye på den "gamle" metoden, hvor vi bruker tavle og overhead. Bare det å ha norskverksted hvor en stasjon er data (word), hvor de kan leke seg med bokstavene, skrive noen navn de kan, lære seg å bytte skriftstørelse. små enkle ting. I matematikk finnes det mange gode matematikksider. Dette er noe vi gjør på 1.Trinn, men det er enda flere muligheter på data og det blir fortsatt ikke for mye.

En liten tanke fra meg i innspurten av høstferien:)

Trond

2 kommentarer:

  1. Fra deilig høstferie til IKT i skolen.
    Hvis du leser mer (i noRskbokA.no og annen relevant litteratur) kan du komme til å tenke mye.

    Fra boka Generasjon.com (Elise Seip Tønnesen) s. 11: "Det blir stadig nye varianter av hardware man må holde seg orientert om og velge i, samtidig som vi får nye versjoner av software og helt nye bruksfunksjoner som man må sette seg inn i. Alle disse endringene krever hjernekraft (brainware) som er annerledes enn det sentrale samfunnsinstitusjoner som skole og hjem har lagt vekt på i oppdragelsen tidligere."

    SvarSlett
  2. Det vil sikker dukke opp mange gode eksempler for hvordan du kan bruke IKT i skolen. Et eksempel er STL+ som jeg skrev om i min blogg. Silje R skrev om hvordan elevene kan lage sin egen abc.Det var disse jeg kom på i farta, men det er flere. Opplegg i forbindelse med de programmene vi har tatt i bruk (Photostory og Scribus) er gode gratisprogram som kan benyttes. Først som opplæring i bruk og deretter oppgaver kyttet til disse.

    SvarSlett