onsdag 24. oktober 2012

Bokstaver

Hei igjen:)
I dag skal jeg slenge ut en debatt i forhold til bokstavinnlæring på 1.Trinn. Vi skal i gang med bokstaven a i neste uke, og temaet som kom opp var om vi skulle introdusere alle tre bokstavene eller bare de to som de skal lære å skrive? Noen mener at man skal introdusere alle tre, fordi at den a'en som vi ikke lærer oss å skrive, står i de fleste lesebøker og på nett. jeg tenker at for en elev som er 5-6 år, så er det nok med de to han/hun skal lære. Vise den fram og si at dette er også en a, men tenker ikke nå mer enn det i forhold til den.

Trond

3 kommentarer:

  1. Tror jeg også ville ha gjort det slik, at de lærer den store å den lille. Og at den i bøkene ol. bare blir vist fram. Enig i at det kan bli mye å skal lære 3 versjoner av samme bokstav.

    SvarSlett
  2. Da jeg var i praksis i førsteklasse i fjor lærte de det slik. (De lærte å skrive liten og stor "skrive-a" mens den lille "bok-a'en" fikk de se på tavla). Selv om de bare fikk se og ikke skrive "bok-a'en, så husket de at det er den a'en man ser i bøker.

    SvarSlett
  3. Då eg gjekk på skulen øvde vi på å skrive stor bokstav og løkkeskriftbokstav. Vi spora den trykte forma for bokstaven, men øvde ikkje på å skrive den. Over tavla hang heile alfabetet skriven på alle tre måtar.

    SvarSlett